Narrow your search

Library

ULiège (9)

ULB (4)

UGent (3)

LUCA School of Arts (2)

Odisee (2)

VUB (2)

Hogeschool Gent (1)

KU Leuven (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

More...

Resource type

book (9)


Language

English (6)

French (3)


Year
From To Submit

2021 (1)

2017 (1)

2010 (1)

1999 (2)

1994 (1)

More...
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Adventures with D. W. Griffith
Authors: --- ---
ISBN: 0571150993 Year: 1988 Publisher: London : Faber and Faber,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Griffith, D.W.

The Griffith project
Author:
ISBN: 9780851707471 9780851707488 9780851707495 9780851708058 9780851708055 9780851709918 9781844570430 9781844570973 9781844572199 9781844572328 9781844572687 Year: 1999 Publisher: London : British Film Institute,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
A companion to D.W. Griffith
Author:
ISBN: 1118341058 Year: 2017 Publisher: Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A Companion to D.W. Griffith offers an exhaustive look at the first acknowledged auteur of the cinema and provides an authoritative account of the director's life, work, and lasting film legacy.The text explores how Griffith's style and status advanced along with cinema's own development during the years when narrative became the dominant mode, when the short gave way to the feature, and when film became the pre-eminent form of mass entertainment. Griffith was at the centre of each of these changes: though a contested figure, he remains vital to any understanding of how cinema moved from nickelodeon fixture to a national pastime, playing a significant role in the cultural ethos of America.With the renewed interest in Griffith's contributions to the film industry, A Companion to D.W. Griffith offers a scholarly look at a career that spanned more than 25 years. The editor, a leading scholar on D.W. Griffith, and the expert contributors collectively offer a unique account of one of the monumental figures in film studies.Presents the most authoritative, complete account of the director's life, work, and lasting legacy. Builds on the recent resurgence in the director's scholarly and popular reputation. Edited by a leading authority on D.W. Griffith, who has published extensively on this controversial director Offers the most up-to-date, singularly comprehensive volume on one of the monumental figures in film studies.

The Griffith project
Authors: ---
ISBN: 0851707475 0851707483 0851707491 0851708056 0851709052 0851709532 0851709915 1844570436 1844570975 1844572196 Year: 1999 Publisher: London : British Film Institute,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

D. W. Griffith and the origins of American narrative film : the early years at biograph
Author:
ISBN: 9780252063664 025206366X Year: 1994 Publisher: Urbana University of Illinois press

D.W. Griffith. : Le cinéma
Author:
ISBN: 2864250357 Year: 1982 Publisher: Paris Centre Pompidou/L'Equerre


Book
Comparer l'incomparable : Naissance d'une nation et Le Juif Süss
Author:
ISBN: 9782918193647 Year: 2021 Publisher: Saint-Vincent-de-Mercuze (Isère) : De l'incidence-éditeur,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'étude confronte deux films célèbres, Naissance d'une nation de D.W. Griffith (1915) et Le Juif Süss de V. Harlan (1940). Si le premier est célébré comme un chef-d'oeuvre du cinéma américain, le second est considéré comme un objet criminel du régime nazi. Pourtant, l'étude met en évidence une idéologie commune aux deux oeuvres et en particulier la consécration de la suprématie blanche. ©Electre 2021 L'écriture de ce livre s'agence autour du rapprochement entre deux des films les plus célèbres de l'histoire du cinéma mondial - Naissance d'une nation de D. W. Griffith (1915) et Le Juif Süss (1940) de Veit Harlan. Rapprochement auquel à la fois tout encourage mais devant lequel se dressent, en même temps, de puissants obstacles et, disons, empêchements. C'est de la tension entre ces deux pôles qu'est né le projet de ce livre.Il s'agit bien en effet d'y explorer de manière aussi systématique et minutieuse que possible ce qui porte à aborder ces deux films selon une approche comparatiste, tout en intégrant à celle-ci l'analyse de ce qui incite à la décourager ou à y faire objection. Les facteurs qui tendent dans l'esprit du public et de la critique à dissocier ces deux films (qu'au demeurant tant d'autres facteurs incitent à associer) sont si puissants que le premier n'a jamais cessé d'être réputé comme un chef d'oeuvre absolu et associé à la naissance même du cinéma états-unien, tandis que le second, tout aussi continûment, depuis la fin de la Seconde Guerre mondiale, est désigné comme un objet criminel, ceci au point que sa diffusion se trouve soumise aux plus rigoureuses restrictions.Et pourtant : deux films promouvant sans détour l'idéologie suprémaciste blanche, deux films dans lesquels la mise au ban de la race inférieure (les Noirs dans l'un, les Juifs dans l'autre) est présentée comme la condition de la survie et du rétablissement de l'intégrité de la race supérieure (blanche, aryenne), deux films obsédés par le motif du mélange des sangs et des espèces humaines, deux films violemment mixophobes, hantés par des images de viol - dans l'un comme l'autre, l'inférieur racial est un vibrion lubrique, entièrement adonné à son désir de la jeune femme aryenne innocente et pure.


Book
The Brakhage lectures : Méliès, Griffith, Dreyer, Eisenstein
Authors: ---
ISBN: 9782918040095 Year: 2010 Publisher: Nantes : Capricci éditions,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A l'occasion d'un séminaire à l'école de l'Art institute of Chicago, en 1970-1971, le cinéaste commente l'oeuvre de quatre grands noms du cinéma et tente de déceler le projet fondamental de chacun, mêlant des considérations sur les composantes techniques et matérielles du cinéma à une psychologie inspirée de Freud et de Mélanie Klein.

Eloquent gestures
Author:
ISBN: 0585299404 0520911040 9780520911048 9780585299402 0520073657 9780520073654 0520073665 9780520073661 Year: 1992 Publisher: Berkeley University of California Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Between 1908 and 1913, D. W. Griffith played a key role in the reformulating of film's narrative techniques, thus contributing to the creation of what we now think of as the classical Hollywood cinema. This book is the only extensive treatment of a critical period in the history of film acting: the emergence of the realistic "verisimilar" style in Griffith's biograph films. Roberta Pearson shows how Griffith gradually abandoned the deliberately affected "histrionic" acting style derived from the nineteenth-century stage. No longer did actors mime distress by raising their arms to heaven or clutching their heads--a subtle facial expression, a slight change in posture would convey a character's extreme emotions instead. Pearson makes detailed comparisons of certain Biograph films and brings a freshness to her analysis by closely examining contemporary journalistic writing, acting manuals, and the recollections of actors of the time. Her work is important for anyone interested in early cinema and performance, and it will enliven the study of American cultural history and mass communications.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by